dr. Roxette van den Bosch
Lezen, spellen en TOS
Lezen en spellen zijn kernonderdelen van het (basis)onderwijs en vormen belangrijke onderdelen van de zelfredzaamheid en verdere academische ontwikkeling van kinderen. Kinderen met TOS hebben vaak problemen met lezen en/of spellen. In deze lezing wordt allereerst ingegaan op de relatie tussen gesproken en geschreven taal. Daarna komt de relatie tussen technisch lezen en spelling aan bod. Tot slot worden de problemen die kinderen met TOS ervaren met lezen en spellen besproken en wordt ingegaan op wat kinderen met TOS nodig hebben qua lees- en spellingbegeleiding.
Over Roxette van den Bosch
Roxette van den Bosch is sinds september 2018 senior onderzoeker onderwijs bij de Koninklijke Auris Groep. Ze is in 2013 afgestudeerd als orthopedagoog (richting leerprobroblemen) aan de Universiteit Leiden. In 2018 is ze aan dezelfde universiteit gepromoveerd. Roxette promoveerde op onderzoek naar het monitoren van de voortgang in leesvaardigheid van leerlingen met leesproblemen, en de interpretatie van die voortgangsgegevens van leerlingen door leerkrachten. Binnen Auris doet Roxette onderzoek naar kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en houdt ze zich vooral bezig met (onderzoeks)projecten en ontwikkelingen op het gebied van lezen, spellen, logopedie, meertaligheid, voortgangsmonitoring en leeropbrengsten.