Laat je op Taalstaal 2024 inspireren door de wetenschappers die hun onderzoek presenteren met een poster. Zestien onderzoekers gaan graag met je in gesprek. Kom van alles te weten over recente wetenschappelijke onderzoeken over TOS en meertaligheid.

  • Elske Bolk, Amsterdam Universitair Medisch Centrum
  • Ontwikkeling van vertelvaardigheid bij schoolgaande kinderen met een normale ontwikkeling versus kinderen met een taalontwikkelingsstoornis.

  • Luisa de Heer, NSDSK
  • Wat werkt?! Werkzame elementen in de behandelgroepen voor peuters met (een vermoeden van) TOS.

  • Lotte Van den Eynde, KU Leuven
  • Het potentieel van een gebarentaak bij het opsporen van een taalontwikkelingsstoornis in tweetalige kinderen.

  • Lotte van den Eynde, KU Leuven
  • Ontwikkeling van een diagnostisch protocol voor tweetalige kinderen met een taalontwikkelingsstoornis

  • Rosanne Abrahamse, Koninklijke Auris Groep
  • Compare: een ouder- en leerkrachtvragenlijst voor communicatieve participatie.

  • Prof. Katrin Skoruppa, University of Neuchâtel
  • Speech and language therapy for multilingual children: The promise of dynamic assessment and crosslinguistic intervention methods

  • Linda Wouda, Tessel Boerma, Universiteit Utrecht
  • Stappen richting de implementatie van LITMUS-NL: een bruikbaarheids- en haalbaarheidsstudie.

  • Lisa van Eijl, Annette Scheper, Koninklijke Kentalis Groep
  • Klankhoed - ‘Wat een fonologische groepsinterventie voor peuters met een expressieve TOS doet’.

  • Projectgroep Meertaligheid Centraal, Deelkracht
  • Meertaligheid Centraal – De vernieuwde Anamnese Meertaligheid; wat is er anders?

  • Projectgroep Meertaligheid Centraal, Deelkracht
  • Meertaligheid Centraal- Speakaboo in het Spaans, het toevoegen van een nieuwe taal aan Speakaboo.

  • Projectgroep Meertaligheid Centraal, Deelkracht
  • Meertaligheid Centraal - Thuistaaltool, resultaten van de pilot en hoe werkt het?

  • Margreet Langereis / Margo Zwitserlood, Pento
  • Werkgeheugen bij eentalige en meertalige kinderen met TOS.

  • Tineke van Huizen, Hogeschool Utrecht
  • Diagnostiek van spraaktaalproblemen bij Syrische vluchtelingkinderen in Nederland.

  • Ellen Stubbe Kester, Bilinguistics
  • Improving Bilangual Assesment Efficacy with a collaboratieve world Language Libary.

  • Gerda Bruinsma, Hogeschool Utrecht
  • Communicatie in het dagelijks leven van kleuters met TOS vanuit het perspectief van ouders en leerkrachten.

  • Rob Zwitserlood, Universiteit Utrecht en Annemarie Kerkhoff, Koninklijke Auris Groep
  • Zinnen Bouwen met Bouke Bouwt: een effectstudie.

Sprekers

Dr. Kerry Ebert

University of Minnesota

Kerry Danahy Ebert is onderzoeker, docent en spraak-/taalpatholoog, verbonden aan de Universiteit van Minnesota.

Lees meer

Drs. Mirjam Blumenthal

Koninklijke Kentalis

Mirjam Blumenthal is onderzoeker bij Koninklijke Kentalis.

Lees meer

Prof. dr. Elma Blom

Universiteit Utrecht

Elma Blom is hoogleraar Taalontwikkeling en meertaligheid in gezin en opvoeding aan de Universiteit Utrecht.

Lees meer

Lisa Verbeek MA (promovenda)

Kentalis/Radboud Universiteit

Lisa Verbeek studeerde Nederlands en Taalwetenschap aan de Universiteit Utrecht.

Lees meer

Dr. Kirsten Schraeyen

Thomas More Hogeschool

Kirsten Schraeyen is docent-onderzoeker aan Thomas More Hogeschool aan KU Leuven, België.

Lees meer

Charlotte Mostaert MSc

Thomas More Hogeschool

Charlotte Mostaert (MSc) is logopedist en werkt als docent en onderzoeker aan de opleiding Logopedie en Audiologie van Thomas More Hogeschool in België.

Lees meer

Dr. Petra Bos

Vrije Universiteit

Petra Bos is hoofddocent Toegepaste Taalwetenschap aan de Vrije Universiteit en geeft onderwijs in de bachelortrack Language and Mind en de mastertrack Toegepaste Taalwetenschap.

Lees meer

Dr. Merel van Witteloostuijn

Universiteit Utrecht

Merel is onderzoeker en universitair docent bij de afdeling Pedagogiek in Diverse Samenlevingen aan de Universiteit Utrecht.

Lees meer

Dr. Elena Tribushinina

Universiteit Utrecht

Elena Tribushinina is universitair hoofddocent Engelse Taalkunde aan de Universiteit Utrecht.

Lees meer

De organisatie