Dr. Petra Bos
Uitdagingen en perspectieven bij het vaststellen van een TOS bij meertalige kinderen
In het speciaal onderwijs, cluster 2, zijn kinderen met een migratie-achtergrond flink oververtegenwoordigd. De leerkracht, logopedist of klinisch linguïst wordt dan ook geconfronteerd met diverse uitdagingen bij het signaleren of vaststellen van een TOS bij meertalige kinderen. In haar overzicht gaat Petra zowel in op het afnemen van een taalanamnese als op de keuze van de testbatterij en de interpretatie van de resultaten.
Kinderen met een migratie-achtergrond hebben behoefte aan specifieke ondersteuning bij het leren van het Nederlands als tweede taal. Dat ziet er vanzelfsprekend anders uit dan het taalonderwijs dat in het speciaal onderwijs wordt gegeven. Dit betekent dat een deel van deze meertalige kinderen niet de juiste taalondersteuning krijgt.
Petra Bos presenteert materialen die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld voor professionals voor het signaleren en/of vaststellen van een TOS. Deze vergroten de betrouwbaarheid van deze processen en verkleinen de kans dat een TOS wordt verward met een input-tekort in het Nederlands.
Over Petra Bos
Petra Bos is arabist en taalwetenschapper. Zij werkt als universitair hoofddocent Toegepaste Taalwetenschap aan de Vrije Universiteit en geeft onderwijs in de bachelortrack Language and Mind en de mastertrack Toegepaste Taalwetenschap. Wat betreft onderzoek houdt zij zich voornamelijk bezig met taal(leer)stoornissen (zowel TOS als dyslexie) bij meertalige kinderen. Petra Bos promoveerde op de tweetalige ontwikkeling van Marokkaanse kinderen in de basisschoolleeftijd in Nederland.