Charlotte Mostaert MSc
Meertalige kinderen met TOS: van protocol tot praktijk bij 5-8-jarigen
Dat taaldiagnostiek bij meertalige kinderen niet zonder moeilijkheden is, werd herhaaldelijk vastgesteld in klinisch en wetenschappelijk onderzoek. Thomas More Hogeschool ontwikkelde daarom een protocol voor taaldiagnostiek bij meertalige kinderen van 4 tot 6 jaar oud (Mostaert & Leysen, 2022). Het protocol beschrijft welke stappen de logopedist moet nemen om tot een zo betrouwbaar mogelijke diagnose te komen. Met een gunstige sensitiviteit en specificiteit en positieve feedback van zowel experts als logopedisten uit de praktijk, is het een waardevol hulpmiddel.
Charlotte presenteert tijdens het congres de uitbreiding van het protocol voor meertalige kinderen met de leeftijdsgroep 5 tot en met 8 jaar. Ook uitbreiding van de leeftijdsrange van het bestaande protocol blijkt een hulp voor het logopedische werkveld. Logopedisten kunnen hiermee correct bepalen welke meertalige kinderen van 4 tot 8 jaar thuishoren in de logopedische praktijk en welke niet.
Via supervised machine learning, een vorm van AI, gingen de onderzoekers na welke taken het meest beslissend zijn om te differentiëren tussen kinderen uit Vlaanderen met een blootstellingsachterstand en een taalontwikkelingsstoornis (N=54). Ze zochten de meest ideale combinatie van taken door stapsgewijs de taak met de hoogste voorspellende waarde toe te voegen. Het uiteindelijke model valideerden ze bij een groep onafhankelijke proefpersonen. Uit de resultaten blijkt dat een logopedist in drie stappen tot een betrouwbare identificatie van TOS met hoge sensitiviteit en specificiteit kan komen.
Auteurs
Charlotte Mostaert1,2, Heleen Leysen1,2 & Ine Francke1
Thomas More Hogeschool, opleiding Logopedie en Audiologie
Thomas More Hogeschool, expertisecentrum Zorg en Welzijn, onderzoeksgroep Mens en Welzijn
Over Charlotte Mostaert
Charlotte Mostaert (MSc) is logopedist en werkt als docent en onderzoeker aan de opleiding Logopedie en Audiologie van Thomas More Hogeschool in België. Ze is verbonden aan de onderzoeksgroep Mens en Welzijn en is lid van de expertisecel Taal en Leren. Charlotte specialiseerde zich in taalontwikkelingsstoornissen en meertaligheid en is auteur van het protocol voor taaldiagnostiek bij meertalige kinderen (4-6 jaar). Daarnaast is ze co-auteur van de ALDeQ-NL, een oudervragenlijst over de moedertaalontwikkeling van meertalige kinderen.