Prof. dr. Elma Blom

‘Tavuk ve pannenkoek’: Mixen van talen door meertalige kinderen met en zonder TOS
prof.dr. Elma Blom

‘Tavuk ve pannenkoek’ oftewel ‘kip en pannenkoek’. Dat zei een tweetalig Turks-Nederlands jongetje met TOS dat meedeed aan eerder onderzoek onder tweetalige kinderen in Nederland. Een ander kindje plakte een Turkse vervoeging aan een Nederlandse stam en had het over ‘staartını’, wat ‘zijn staart’ betekent. Tijdens dit CoDEmBi project verzamelden we taaldata in het Turks en het Nederlands. Met name in de ‘Turkse sessie’ mixten de kinderen nog wel eens, maar er waren ook kinderen die hun talen altijd strikt gescheiden hielden.
De afgelopen 50 jaar is er veel onderzoek gedaan naar het mixen van talen door meertalige kinderen. Onze observaties bij de Turks-Nederlandse kinderen bevestigen het beeld dat ontstaat op grond van al dit onderzoek: veel meertalige kinderen mixen hun talen, maar er zijn grote verschillen in hoe vaak, wanneer en hoe ze dat doen.
Wat we ook merken, is dat veel professionals en ouders vragen hebben over het mixen van talen door kinderen. Kunnen kinderen die mixen hun talen niet goed scheiden of zijn ze niet in staat om een taal ‘uit te zetten’ wanneer dat nodig is? Is mixen een teken van beperkte taalvaardigheid, of wijst het op flexibiliteit en creativiteit? En mixen kinderen met TOS meer, anders of om andere redenen dan kinderen zonder TOS?

In haar bijdrage gaat Elma Blom aan de hand van bevindingen in nationaal en internationaal onderzoek in op deze vragen. Zij besteedt hierbij speciale aandacht aan kinderen met een TOS.

Over prof.dr. Elma Blom

Prof.dr. Elma Blom is hoogleraar Taalontwikkeling en Meertaligheid in Gezin en Onderwijs aan de Universiteit Utrecht. Ze is verbonden aan de afdeling Pedagogiek in Diverse Samenlevingen. In haar onderzoek en onderwijs richt ze zich op taalverwerving, meertaligheid en taalontwikkelingsstoornissen bij kinderen. Op dit moment geeft Elma Blom leiding aan meerdere grootschalige onderzoeksprogramma’s over meertaligheid, waaronder het project Children and Language Mixing (CALM) en het onderzoeksconsortium Multilingual voices in STEM education (Multi-STEM).

Sprekers

Dr. Kerry Ebert

University of Minnesota

Kerry Danahy Ebert is onderzoeker, docent en spraak-/taalpatholoog, verbonden aan de Universiteit van Minnesota.

Lees meer

Drs. Mirjam Blumenthal

Koninklijke Kentalis

Mirjam Blumenthal is onderzoeker bij Koninklijke Kentalis.

Lees meer

Prof. dr. Elma Blom

Universiteit Utrecht

Elma Blom is hoogleraar Taalontwikkeling en meertaligheid in gezin en opvoeding aan de Universiteit Utrecht.

Lees meer

Lisa Verbeek MA (promovenda)

Kentalis/Radboud Universiteit

Lisa Verbeek studeerde Nederlands en Taalwetenschap aan de Universiteit Utrecht.

Lees meer

Dr. Kirsten Schraeyen

Thomas More Hogeschool

Kirsten Schraeyen is docent-onderzoeker aan Thomas More Hogeschool aan KU Leuven, België.

Lees meer

Charlotte Mostaert MSc

Thomas More Hogeschool

Charlotte Mostaert (MSc) is logopedist en werkt als docent en onderzoeker aan de opleiding Logopedie en Audiologie van Thomas More Hogeschool in België.

Lees meer

Dr. Petra Bos

Vrije Universiteit

Petra Bos is hoofddocent Toegepaste Taalwetenschap aan de Vrije Universiteit en geeft onderwijs in de bachelortrack Language and Mind en de mastertrack Toegepaste Taalwetenschap.

Lees meer

Dr. Merel van Witteloostuijn

Universiteit Utrecht

Merel is onderzoeker en universitair docent bij de afdeling Pedagogiek in Diverse Samenlevingen aan de Universiteit Utrecht.

Lees meer

Dr. Elena Tribushinina

Universiteit Utrecht

Elena Tribushinina is universitair hoofddocent Engelse Taalkunde aan de Universiteit Utrecht.

Lees meer

De organisatie