Dr. Merel van Witteloostuijn
CALM project: Mixen van talen door ouders van meertalige kinderen met TOS
We weten natuurlijk hoe belangrijk het taalaanbod is voor taalontwikkeling (Anderson et al., 2021). Kinderen die meertalig opgroeien horen in hun taalaanbod vaak dat talen door elkaar gebruikt (gemixt) worden. Eerdere studies laten zien dat het verwerken van gemixt taalaanbod meer moeite kost dan het verwerken van taalaanbod waarin talen gescheiden zijn (Morini & Newman, 2019). Daarom zou het kunnen zijn dat de frequentie waarmee ouders/verzorgers talen mixen invloed heeft op de taalontwikkeling van kinderen. Hoewel het effect van gemixt taalaanbod op typische taalontwikkeling vooralsnog klein lijkt (Bail et al., 2015), zou het effect groter kunnen zijn bij kinderen met TOS door hun problemen met het verwerken van taal (Jackson et al., 2021).
In project CALM onderzoeken we het mixen door ouders en de relatie met Nederlandse taaluitkomsten van 3- tot 6-jarige kinderen met een (vermoeden van) TOS. Merel presenteert tijdens TaalStaal de eerste resultaten. De onderzoekers hopen dat de bevindingen handvaten bieden voor professionals, zodat zij meertalige gezinnen nog beter kunnen ondersteunen als het gaat om het taalaanbod thuis.
Ze meten het mixen van talen met een oudervragenlijst (Q-BEx; De Cat et al., 2022) en de LENA™ recorder, om één hele dag geluidsopnames te maken bij het kind thuis. Daarnaast doet het kind onder andere een woordenschat- en zinsherhaaltaak in het Nederlands. De gepreregistreerde analyses worden in het voorjaar van 2024 uitgevoerd.
Auteurs
Merel van Witteloostuijn (Universiteit Utrecht), Elma Blom (Universiteit Utrecht), Elise de Bree (Universiteit van Amsterdam)
Over Merel van Witteloostuijn
Merel van Witteloostuijn studeerde Taalwetenschap in Utrecht en verdedigde in 2020 haar proefschrift over statistisch leren en dyslexie aan de Universiteit van Amsterdam. Momenteel werkt Merel als onderzoeker en docent bij de afdeling Pedagogiek in Diverse Samenlevingen aan de Universiteit Utrecht. Binnen het project “Children and Language Mixing: developmental, psycholinguistic and sociolinguistic aspects” (CALM, NWO Vici project, prof. dr. Elma Blom, richt Merel zich op de vroege taalontwikkeling van meertalige kinderen met een taalontwikkelingsstoornis.