Het thema van wetenschappelijk congres TaalStaal 2024 is TOS en meertaligheid. Bij de diagnostiek van meertalige kinderen met taalproblemen kan meertaligheid een complicerende factor zijn bij het vaststellen van (een vermoeden van) TOS.
-
8:45 – 9:30
-
Registratie en ontvangst
-
9.30 – 10.00
-
Inleiding
prof.dr. Ellen Gerrits
Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht
-
10.45- 11.00
-
Pitchen posterpresentaties
-
11.00 - 11.30
-
Pauze en bezoek posterpresentaties
-
12.15 - 13.30
-
Lunch
-
13.30 - 15.00 -
Grote zaal -
Uitdagingen en perspectieven bij het vaststellen van een TOS bij meertalige kinderen
dr. Petra Bos
Vrije Universiteit
Meertalige kinderen met TOS: van protocol tot praktijk bij 5-8-jarigen; stappen tot een betrouwbare diagnose
Charlotte Mostaert MSc
Thomas More Hogeschool
CALM-project: Mixen van talen door ouders van meertalige kinderen met TOS
dr. Merel van Witteloostuijn
Universiteit Utrecht
-
13.30 - 15.00 -
Kleine zaal -
Taalvaardigheid in diversiteit, Ondersteuning van leerlingen met nood aan taalsteun
dr. Kirsten Schraeyen
Thomas More Hogeschool
Ontluikende geletterdheid in tweetalige kinderen met TOS: De rol van de thuistaal
Lisa Verbeek (promovenda)
Koninklijke Kentalis
CodeTaal: Een meertalige lesmethode Engels voor leerlingen met TOS
dr. Elena Tribushinina
Universiteit Utrecht
-
15.00 - 15.30
-
Pauze en bezoek posterpresentaties
-
16.15 – 16.35
-
Terugblik op en samenvatting van de dag
prof.dr. Ellen Gerrits
Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht
-
16.45 – 17:45
-
Netwerkborrel
Sprekers
Postergalerij op TaalStaal
Wetenschappers presenteren actueel TOS-onderzoek
Tijdens de vorige edities van TaalStaal hadden wij een rijk aanbod van posters. Deze werden met groot enthousiasme ontvangen door de bezoekers. Ook tijdens de laatste editie van TaalStaal op 6 maart 2020 was er tijdens de pauzes weer tijd voor posterpresentaties. Wetenschappers presenteerden hier hun eigen onderzoek op het gebied van TOS.
Bekijk een selectie!
De topics waren afgelopen editie zeer divers. Van een innovatieve webapplicatie en de effectiviteit van indirecte taaltherapie met ouders, tot taalontwikkeling bij kinderen met het VCF syndroom. Benieuwd welke onderwerpen je nog meer op TaalStaal kon bekijken?