Dr. Kerry Ebert
Yes, but how? Promoting multilingual growth in children’s language treatment
Kerry Danahy Ebert, PhD, CCC-SLP
The majority of speech-language therapists agree that language therapy should promote growth in all languages spoken by a multilingual child. Yet SLTs often struggle to implement this recommendation; when the SLT does not speak one or more of the child’s languages, treatment often becomes monolingual.
This presentation seeks to provide SLTs with feasible, evidence-based methods of promoting multilingual growth in children with language disorders, especially when the therapist does not speak all of the child’s languages.
The presentation will begin with a simple framework for understanding the factors that influence language proficiency and growth in multilingual children. Then, more specific strategies for maximizing generalization across languages will be discussed. These strategies include priorities for selecting therapy targets — such as targeting common or shared structures, meta-skills, or underlying processes supporting language learning – as well as preferred instructional approaches, such as providing explicit instruction and emphasizing cross-linguistic comparisons.
The presentation will also review options for integrating additional human or technological supports into treatment to provide direct instruction in a language the therapist does not speak. Throughout the presentation, relevant evidence to support recommendations will be integrated. By applying the strategies discussed in this presentation to language treatment with multilingual children, SLTs can better align their practice with the goal of supporting children with language disorders in all of their languages.
‘Iets kleins doen is beter dan helemaal niets doen’
Kerry Danahy Ebert is onderzoeker, docent en spraak-/taalpatholoog, verbonden aan de Universiteit van Minnesota. Haar onderzoek richt zich op de cognitief-linguïstische profielen van tweetalige en eentalige kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en implicaties voor effectieve diagnostiek en behandeling.
‘Als professionals weten we dat we meertalige kinderen moeten helpen om al hun talen te ontwikkelen, maar we weten vaak niet goed hoe we dat effectief moeten doen. We richten ons vaak op de taal die we wel spreken.’
In haar lezing gaat Kerry Ebert in op manieren waarop we taalontwikkeling kunnen stimuleren in talen die de behandelaar niet spreekt, om zo meertalige ontwikkeling beter te kunnen ondersteunen. Kerry bespreekt onder meer het kiezen van behandeldoelen die kunnen generaliseren naar alle talen van een kind. Ook gaat ze in op veelbelovende instructiebenaderingen en creatieve strategieën voor het vinden van ‘hulptroepen’ die input kunnen leveren in een andere taal.
Kerry hoopt dat haar lezing de deelnemers ideeën geeft voor strategieën die ze in de praktijk kunnen toepassen. ‘Iets kleins doen is beter dan helemaal niets doen! We kunnen allemaal proberen kleine veranderingen aan te brengen om thuistalen die we niet spreken beter te ondersteunen.’
Lees het hele interview met Kerry Ebert, met daarin ook een verwijzing naar haar publicaties.